Professionsetik for leder i den grønlandske folkeskole


Målet med denne bog er at udvikle et juridisk-etisk ledelsesredskab til brug i den grønlandske folkeskole. Redskabet skal muliggøre en afvejet balance mellem lovens ord og hensigt på den ene side og etiske overvejelser på den anden. Præmissen er, at professionelle skal træffe beslutninger. Et gennemarbejdet ledelsesredskab er derfor at foretrække, fremfor éns mavefornemmelse.

Bogen henvender sig direkte til ledelsen i den grønlandske folkeskole. Det gør, at den tematiserer dilemmaet mellem en dansk-inspireret lovtekst og en mere traditionel grønlandsk livsstil. Bogen leverer derfor et (vovet?) forslag til en inuitisk etik, der er forskellig fra etiske retninger hentet fra Danmark og Europa. Bogens tese er, at kun ved at indtænke den lokale tradition i det professionsetiske arbejde kan det få gyldighed i Grønland.

På samme måde som ethvert forældrepar må løse opdragelsens indre modsætning - at ville opdrage til selvstændighed - skal embedsmanden levere en afgørelse, der er både juridisk og etisk velovervejet og begrundet. Situationen afgør, hvorfra de etiske begrundelser hentes: i den traditionelle europæiske etik eller i den traditionelle inuitiske etik. Uden kendskab til både jura og etik vil vilkårligheden herske.


Bogens metode - at formulere en etik som alternativ til den danske/europæiske og anvende den i en etisk beslutningsproces - er ikke kun forbeholdt skoler i Grønland. Bogen kan således anvendes i alle skoler, og også i andre institutioner, hvor der forekommer etiske forskelligheder.